Kui kriisiolukord käes, pole aega mõelda, mida ja mis järjekorras
teha. Siin on 9 head läbiproovitud nõuannet Marguerite Sullivanilt,
kunagiselt Valge Maja meediasuhete nõustajalt. Marguerite käis Eestis
sügisel Tallinna ja Tartu ülikoolis loengut pidamas. Kirja pani Eva
Palu.
1. Võta abiks kommunikatsioonispetsialist. Pahatihti ei kaasa juht
otsuste tegemisel kommunikatsiooniinimest, aga kui hiljem on vaja asja
meediale seletada, siis lükatakse just tema ette.
2. Meediale peab juhtunust rääkima alati (valitsuse või ettevõtte) juht –
inimesed tahavad sõnumit kuulda ülemuse, mitte pressiesindajate suust.
9/11 ajal tegi näiteks väga head tööd New Yorgi linnapea Rudolph Giuliani, kes oli nädalate kaupa meedias, näidates avalikkusele, et hoolib juhtunust, ja pakkus lahendusi.
3. Planeeri sõnumid pikaajaliselt ette, tee selge plaan. Kui sul see
puudub, hakkavad teised sinu eest asju planeerima ning jäädki pelgalt
reageerijaks. Kriisi puhkedes on hilja kriisikommunikatsiooni plaani
hakata ette valmistama. Näiteks pärast Jaapani tuumaõnnetusi vaatasid
USA tuumafirmad põhjalikult nii oma süsteemid kui
kriisikommunikatsiooniplaanid üle.
4. Koordineeri sõnumid ja plaanid ka organisatsiooni sees. Minu töös oli
üks juhtum, kus valitsuses oli arutluse all viisanõude tühistamine ja
ministrid ei olnud päris ühel nõul. Kuid põhisõnumina jõudis meediasse
hoopis valitsuse liikmete omavaheline nääklemine. Suurt usaldust see
just ei tekita.
5. Ära unusta töötajaid informeerimast – ka nemad on info edastajad. Kui
oleks kriis lennujaamas ja minu naabrimees töötaks seal, siis
pöörduksin info saamiseks tema poole.
6. Suhtu ajakirjanikesse vastutulelikult, võta arvesse nende
ajagraafikut. Nii kindlustad, et meediasse jõuab sinu versioon asjast,
mitte nende oma.
7. Kasuta sotsiaalmeediat – võta seda kui vestlust avalikkusega ja ära lase ennast heidutada kritiseerivatest kommentaaridest.
8. Õpi varasematest juhtumitest. Eelmisel talvel oli New Yorgis suur
lumetorm, mille käigus sai linnavalitsus palju kriitikat, et ei jaganud
avalikkusele piisavalt infot. Sügisel Ameerika idakallast rünnanud
orkaani ajal oli näha, et nad olid palju õppinud: nad esitasid
järjepidevalt uut infot, muuhulgas mobiiltelefonide kaudu, juhuks kui
kusagil peaks elekter puuduma.
9. Räägi seda, mida tead, ja ära spekuleeri. 2005. aastal lõhati
Oklahomas pomm ning surma sai palju inimesi. Samal ajal oli linna
külastamas Jordaania ärimees, kes arreteeriti. Politsei spekuleeris
avalikult, et terroriakti taga ongi Lähis-Ida terroristid. Kuus tundi
hiljem arreteeriti tegelik kurjategija, kelleks osutus hoopis
Michiganist pärit valge mees.
Allikas: Director
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar